Zamýšleli jste se někdy nad tím, jaký je váš styl jízdy autem? Jste spíše rozvážní řidiči nebo zmatkaři. Jezdíte způsobem brzda, plyn nebo se snažíte jezdit plynule? Svému autu mnohdy ubližujeme naprosto nevědomky. Jak?
1. Parkovací brzda
Dejte si ruku na srdce. Používáte ruční brzdu nebo raději po zastavení zařadíte rychlost, aby se vůz nečekaně nerozjel. Zařazenou rychlostí se zpravidla sice vyřeší nechtěný pohyb, ale můžete rapidně zkrátit dobu funčnosti rozvodů. Pokud tedy zastavíte v kopci a nepoužijete ruční brzdu, napíná se zcela zbytečně rozvodový řetěz, který se rychleji vytahá a oprava rozvodů bude nutná po mnohem kratší době.
2. Pryč s nohou ze spojky
Spojkový pedál. Pokud si o něj opíráte nohu po celou dobu jízdy, též zkracujete životnost další části motoru. Spojka nepatří mezi nejlevnější součást motoru. Je – li navíč součástí spojkového systému vašeho automobilu také setrvačník, bude lepší, když si budete dávat pozor a nohu skutečně dáte z pedálu úplně pryč.
Nejen ,,vožení“ nohy na spojce jí může ublížit. Stejný problém vzniká i při dlouhém sešlápnutí pedálu například na světelných křižovatkách. I v tomto případě je lepší zařadit neutrál a zatáhnout ruční brzdu. A to i za cenu pomalejšího rozjezdu.
3. Kontrolky – sledujete je?
Ve starších vozidlech je význam kontrolek celkem jasný. Můžete se setkat s kontrolkou dobíjení, mazání, brzdy, docházející palivo atd.
U nových aut jsou však kontrolky jiné, které pokud neznáte jejich význam, se vám mohou nepříjemně prodražit.
Brzdy
Představte si situaci. Sjíždíte z prudkého kopce a potřebujete snížit rychlost vozu. Jak to uděláte? Pokud sešlápnete brzdový pedál a budete jej držet na podlaze, dokud nedosáhnete požadovaného zpomalení, nepoděkují vám ani brzdové destičky, ani kotouče. Raději pomalu, ale pravidelně přibržďujte.
Nezařazené